Regelmatig zijn wij betrokken bij grote glasvezel– of wifi trajecten voor woonwarenhuizen en winkelcentra. In dit artikel nemen we je mee in de actuele ontwikkelingen binnen de Retailbranche waar een goede netwerkverbinding de basis vormt.
Omnichannel retail
Omnichannel retail betekent dat een winkel(keten) geïntegreerd gebruik maakt van online en offline kanalen voor een ultieme winkelervaring. Aangezien het aantal online aankopen blijft toenemen, moet je als winkelier of beheerder van een winkelcentrum aansluiten bij de behoefte van de klant. Een paar simpele voorbeelden zijn de informatiezuilen bij Ikea of de VR app die zij in 2012 al lanceerde waarbij je een meubel via AR kon plaatsen in een ruimte. Nespresso heeft al jaren dezelfde functionaliteit voor koffiezetapparaten. En ook in de Coolblue app is nu een AR optie ingebouwd om TV’s virtueel in een woonkamer te plaatsen.
Maar denk ook aan de slimme spiegels bij H&M en winkelrobots. Of veel simpeler: punten sparen bij online- en offline aankopen. Winkeliers die een naadloze integratie kunnen bieden tussen een online en offline winkelervaring zijn de concurrentie een stap voor.
Live(stream) shopping
In Nederland is deze trend nog niet echt geland, maar er zijn steeds meer platformen die live video shopping ondersteunen. Livestreaming-commerce wordt vooral toegepast door mode- en cosmetica merken waarbij influencers worden ingezet om de producten te tonen. Zie het als een online modeshow waarbij linkjes naar artikelen in beeld komen. Een soort Teleshopping 2.0. Livestream-events kunnen opgezet worden via speciaal gebouwde apps of via een live op TikTok, Instagram of Facebook.
Contactloos betalen
Contactloos betalen is niet nieuw. De toepassing ervan heeft de afgelopen jaren wel een flinke vlucht genomen. Met een pinpas, smartphone of -watch. Contactloos betalen is voor veel consumenten dagelijkse kost. Naast dat contactloos betalen snel en efficiënt is, is het ook een veilige betaalmethode. Vanwege het gemak en digitalisering binnen veel branches verwachten ook steeds meer klanten contactloos te kunnen betalen. Een must have dus binnen de retailbranche.
Digitale prijskaartjes en zelfscanners
In veel winkels wordt al gebruikgemaakt van digitale prijskaartjes. Deze toepassing van elektronische schaplabels (afgekort tot ESL), zorgt voor mogelijkheden om snel te schakelen bij filiaal overstijgende prijswijzigingen en gegevens worden automatisch bijgewerkt naar de actuele voorraad. Een ander voordeel is dat de prijs bij de kassa en in de webshop altijd overeenkomt. Door het winkelend publiek worden de digitale kaartjes steeds vaker gescand met zelfscanners. Zelfscanners kunnen tegenwoordig worden gebruikt in alle soorten winkels. Het gebruik van digitalisering binnen retail zorgt voor een enorme tijdsbesparing voor de medewerkers van een winkel, drogist, tankstation of bouwmarkt.
Meer dan prijsupdates
Naast prijzen, barcodes en producttitels is het ook mogelijk QR-codes of NFC-chips te verwerken in digitale prijskaartjes. Deze kunnen bezoekers scannen voor meer informatie. Met behulp van AI kan de informatie verder geoptimaliseerd worden. Zo verandert Dynamic Pricing de prijzen van bederfelijke producten op basis van de THT-datum. De digitale schapkaartjes worden ook gebruikt voor order picking tijdens het verzamelen van een online order. Doordat de kaartjes gaan knipperen zijn producten eenvoudig te vinden.
Snelle levertijden
Een aantal retailers weet goed in te spelen op de behoefte om bestelde producten snel in huis te hebben. Door deze belofte waar te maken, neemt deze behoefte én verwachting bij consumenten alleen maar toe. Om snelle levertijden te realiseren is automatisering binnen de gehele de supply chain de enige oplossing.
Netwerkverbindingen voor retail
Je begrijpt dat bovenstaande toepassingen staan of vallen met een goede, beveiligde netwerkverbinding. Bij Optinet hebben we veel ervaring met netwerkinfrastructuren voor uiteenlopende bedrijven binnen de retailbranche. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact op.