6 risico’s én tips bij End of Life hardware

End-of-Life stadiaEen product draagt de term End-of-Life (EoL) vanaf het moment dat de fabrikant het product niet meer ondersteunt. Wanneer hardware het einde van zijn levensduur bereikt, brengt dit diverse risico’s met zich mee voor een organisatie. We zetten de grootste risico’s en de oplossingen hiervoor op een rij.

End-of-Life risico’s voor netwerkverbindingen

  1. Verhoogde kans op storingen: Oude hardware heeft een grotere kans om kapot te gaan, wat kan leiden tot onverwachte uitval en verlies van productiviteit.
  2. Geen ondersteuning meer: Fabrikanten stoppen met het bieden van updates en technische ondersteuning voor EoL-hardware. Dit betekent dat je geen hulp meer krijgt bij problemen.
  3. Beveiligingsproblemen: Verouderde hardware krijgt geen beveiligingsupdates meer, waardoor systemen kwetsbaar worden voor nieuwe dreigingen en aanvallen.
  4. Compatibiliteitsproblemen: Naarmate software wordt bijgewerkt, kan EoL-hardware moeite hebben om met nieuwe softwareversies te werken, wat kan leiden tot problemen of incompatibiliteit.
  5. Hogere kosten voor reparaties: Reparaties kunnen duurder worden naarmate onderdelen schaarser worden. Soms zijn de benodigde onderdelen niet meer verkrijgbaar.
  6. Langzamere netwerkprestaties: Oude hardware werkt langzamer en minder efficiënt dan nieuwe apparatuur. Dit kan de productiviteit van je organisatie verlagen en hogere kosten veroorzaken.

Hoe kun je End-of-Life voorkomen? 

Door een product te (laten) registreren bij een fabrikant blijf je op de hoogte van updates en de End-of-Life datum van het product of de software. Vaak vind je deze datum ook op het product zelf. Helemaal voorkomen kan dus niet. 

Wees mindere netwerkprestaties dan ook altijd voor door tijdig je producten te vervangen. Om dit te realiseren is de eerste stap het in kaart brengen van de apparatuur van je netwerk en de EoL-apparatuur. Vervolgens maak je een plan om verouderde hardware tijdig te vervangen met behoud, en vooral verbetering, van de huidige netwerkprestaties.

Tips bij End-of-Life

Kijk bij de aanschaf van een product naar de EoL-datum. Investeer liever in een nieuw product met een langere support periode. Of nog beter, kijk naar cloudoplossingen voor productondersteuning.

Zijn er toch EoL producten binnen jouw netwerkinfrastructuur gevonden? Bekijk dan of de schade te beperken is door bijvoorbeeld het apparaat uit het netwerk te halen

Je kunt dit ook eenvoudig uitbesteden door gebruik te maken van diensten als Network as a Service of Wifi as a Service. Op die manier heb je, tegen een vooraf besproken maandbedrag,  constant beschikking tot de nieuwste hardware oplossingen die voldoen aan de hoogste normen voor prestaties en beveiliging. En je profiteert van doorlopende ondersteuning en onderhoud om ervoor te zorgen dat je netwerk altijd optimaal functioneert.

Ondersteuning bij EoL-hardware

Vermoed je de aanwezigheid van verouderde apparatuur binnen jouw netwerk en wil je dit verhelpen voor het problemen met de netwerkverbinding veroorzaakt? Neem dan vandaag nog contact op om te ontdekken hoe wij je kunnen helpen om de risico’s van EoL-hardware te beheren en te minimaliseren.