Optimale gastervaring in hotels met nieuwe technologieën

Regelmatig zijn wij betrokken bij het ontwerp, de aanleg of het onderhoud van netwerkinfrastructuren in hotels, studentenhuizen, vakantieparken en andere bedrijven binnen de hospitality branche. In dit artikel nemen we je mee in de actuele ontwikkelingen binnen de hospitality branche waar een goede netwerkverbinding en technologie de basis vormt.

Hoe kun je aan verwachtingen van gasten voldoen en deze zelfs overtreffen door slim gebruik te maken van technologie en je zo voor te bereiden op de toekomst?

Smart hotel rooms

Digitalisering in hotels is zichtbaar op verschillende manieren, waaronder in kamers. Je kunt hierbij denken aan het regelen van de temperatuur of bedienen van verlichting via een app op bijvoorbeeld de tv. Wat een echte trend is, is de transformatie van hotelkamers naar smart hotel rooms, gedreven door het Internet of Things (IoT). IoT technologie houdt eigenlijk in dat apparaten die voorheen geen gebruik maakten van het internet, dat nu wel doen. Deze apparaten communiceren ook met elkaar en zijn aan te sturen via een app of smart speaker. Denk aan slimme minibars, gordijnen, spiegels en het regelen van de (water) temperatuur. Maar ook slimme sloten, waarbij gasten zonder sleutels of kaarten toegang tot hun kamer krijgen.

Artificial Intelligence (AI) in hotels

Artificial Intelligence is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook in hotels zijn er steeds meer toepassingen van AI. De meest voor de hand liggende voorbeelden op dit moment zijn zo simpel als chatbots en analyse van online en offline data waarmee ook voorspellingen kunnen worden gedaan. Bijvoorbeeld wanneer er onderhoud nodig is of inzichten in behoeften van gasten. En ook om efficiënt te plannen wanneer welke kamer leeg is en schoongemaakt kan worden.

Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR)

AR en VR worden al voorzichtig ingezet om de gastenervaring te verbeteren. Dit kan variëren van virtuele rondleidingen door het hotel tot interactieve kaarten en informatie over de omgeving. Met VR is het ook mogelijk om de kamer van tevoren al te bekijken.

Robots als hotelpersoneel

De eerste robots werden al jaren geleden geïntroduceerd in hotels. Ook in Nederland, zoals Robot Hugo bij het Hampshire Hotel in Amsterdam in 2016. In eerste instantie werden robots ingezet voor “entertainment” en informatievoorziening. Met een ervaring die bij blijft, zijn gasten eerder geneigd om terug te komen en ze delen ook nog eens positieve content. Dit is een goed voorbeeld van verwachtingen overtreffen.

Optinet_blog_hospitality_voorbeeld-robot

 

Zolang een technologie nog niet volledig geadopteerd is, val je ermee op. Maar gaan robots op korte termijn hotels in Europa runnen? Nee, zover is het nog niet. In sommige gevallen kunnen robots taken overnemen, net zoals andere apparaten dat kunnen. Denk aan automatisch inchecken. Het idee achter de inzet van robots voor saaie taken is dat het personeel zich dan kan focussen op gastvrijheid en service.

Er is ook een keerzijde aan het gebruik van robots in hotels. Zo moet niet alleen het datanetwerk goed zijn ingericht op deze nieuwe “collega’s”. Ook het hotel zelf moet geschikt zijn voor een robot, die vaak op wieltjes rijdt en glazen of borden vervoert. En je kunt je voorstellen dat als het mis gaat, de inzet van robots een averechts effect heeft op efficiëntie en gastervaring. Dat het vaak mis gaat en robots (nog) niet in staat zijn menselijke instincten en ervaring in de hospitality branche te vervangen blijkt uit onderzoek. Een uitzondering is een schoonmaakrobot, vergelijkbaar met een grote robotstofzuiger met extra functies.

Optimale wifi voor hotelgasten

Naast al het bovengenoemde, verwachten gasten een snelle wifiverbinding en willen niet steeds opnieuw inloggen als zij zich verplaatsen in het hotel. Met het toenemende gebruik van streamingdiensten, videocalls en online gaming is een betrouwbare, stabiele en veilige netwerkverbinding cruciaal. Hotels spelen hierop in door hierin te investeren om de gastenervaring te verbeteren. De term die hier veel voor gebruikt wordt is High Speed Internet Access, afgekort HSIA.

Wifi in hotels en restaurants wordt steeds vaker geïntegreerd met meer apparaten. Niet alleen de mobiele telefoons en tablets van gasten, maar ook kamerverlichting en gordijnen, stemassistenten, slimme deursloten en meer. Deze ontwikkeling gaat snel. Met een toekomstbestendig netwerk bent u klaar voor al deze apparaten. “Oude” wifioplossingen werkten prima voor alleen een gastennetwerk om even je mobiel of tablet te gebruiken om iets op te zoeken. Voor al deze nieuwe toepassingen moet het wifi access point en het netwerk ook geschikt zijn voor alle IoT oplossingen.

Technologie in jouw hotel, slim of niet?

Bewezen is dat vriendelijk en behulpzaam personeel een heel belangrijk onderdeel is van uitstekende service en veel invloed heeft op de gastervaring. Andere aspecten zijn een goede prijs-kwaliteitverhouding en de hotelvoorzieningen. Nieuwe features zijn hip, entertaining en kunnen positief werken als aanvulling. Toch blijven jouw gasten mensen die een personal touch waarderen.

Maak daarom bij de inzet van technologie voor een optimale gastervaring afwegingen, zodat de technologie puur ondersteunend is aan de bestaande identiteit en authenticiteit van jouw hotel.

Meer van dit soort inspiratie ontvangen? Abonneer dan op onze LinkedIn nieuwsbrief of maak vrijblijvend een afspraak om te ontdekken of jouw netwerk klaar is voor de implementatie van nieuwe technologieën.